Mässa

Igår somnade jag strax efter 22. Jag hade glömt bort att stänga av ljudet på mobilen så efter ett tag vaknar jag av att den piper. Jag antar att det är väckarklockan och trycker lite på telefonen och går sen upp. Vid en närmare koll ser jag att klockan är 22.40 och att det är ett sms jag fått.

Har varit på jätteintressanta föreläsningar på IFO-mässan i Växjö idag. Det har bla handlat om hur familjehemsplacerade barn upplever sin situation, hemmaplanslösningar för missbrukande ungdomar och barn som växer upp i fattigdom. I pauserna kunde man gå och kolla i montrar på olika projekt och andra som ställde ut. Hade ett mycket intressant samtal med en person under dagen, men jag säger inget mer förrän jag vet mer. Håller dock tummarna hårt som tusan!

På föreläsningen om fattigdom bland barn pratade professorn om att två vuxna med två barn ska ha 18000 kr (med bidrag inräknat) för att kunna klara sina nödvändiga utgifter och inte betraktas som fattiga. Jag och Magnus har mer än det (vilket en stor del av befolkningen har), men det är knappt så vi klarar oss ibland. Han pratade också om att mycket av kostnaderna för skolaktiviteter, fritidsaktiviteter etc baseras på vad "medelbarnets" föräldrar har. Detta ligger långt ifrån vad de fattiga barnen har och exkluderar dom ytterligare.
En studie som gjorts bland familjehemsplacerade barn och deras nivå av kasam (Antonovsky) var också intressant och i vissa fall skrämmande. De berättade tex om en 18-årig tjej som levt nästan hela sitt liv hos familjhemmet, men ändå placerade familjehemsföräldrarna långt ut i nätverkskartan. Närmast kom familjens katt... Självklart hade de också historier som var de motsatta.
Mycket av det som kom upp idag var sånt man redan vet, men som är så viktigt att bli påmind om. Annat var sånt man inte hade en aning om och som både bringade känsla av lycka och vanmakt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0